Het is toch geweldig nieuws? Eindelijk komt 's werelds meest populaire officepakket beschikbaar voor de populairste tablet! Microsoft wint klanten, aandeelhouders worden tevreden gesteld en misschien verkoopt Apple zelfs wat meer iPads. Maar het is ook goed mogelijk dat mensen hun schouders ophalen en er geen biet om geven.
Dat laatste klopt zeker niet. Er zijn mensen die er wel degelijk een biet om geven. Helaas voor Microsoft zijn dit zinn eigen meest loyale klanten, de mensen die Surface tablets kochten omdat ze niet zonder Office kunnen functioneren en toentertijd wisten dat dit de enige mogelijkheid was om Office op een tablet te krijgen.
Tegenstrijdige verwachtingen
Dit is geen opinieartikel waarin een vriendelijke techcolumnist een tegendraads standpunt inneemt. Er is werkelijke onenigheid tussen branche-experts over hoe Office op non-Surface tablets zal worden ontvangen. Sommigen zeggen dat Office voor de iPad twee jaar te laat verschijnt. Gartners Michael Silver verwacht dat "er niemand op zit te wachten". Maar Bob O'Donnell, toen nog analist bij IDC, sprak in januari 2013 de fameuze woorden: "De dag dat Office voor iOS en Android verschijnt, kan de geldpers gaan rollen."
Wie zal er gelijk krijgen?
Laten we eerst eens kijken naar wat we over de tabletmarkt weten. Om te beginnen zijn iPads nu overal in het bedrijfsleven aanwezig. Zelfs in 2012, toen mensen BYOD nog verwarden met BYOD (Bring Your Own Beer), constateerde IDC dat 91 procent van de zakenmensen met een iPad deze voor werk gebruikten. De voornaamste usecases? 76 procent gebruikte het apparaat om webpagina's te lezen, 73 procent om nieuws te consumeren, 54 procent voor e-mail, terwijl social media, persoonlijke mail en entertainment respectievelijk met 44, 42 en 31 volgden.
Office is er al... soort van
Je ziet wat er in deze cijfers mist, niet? Het werken met documenten, spreadsheets en presentaties - je weet wel, het officegebeuren. Het is niet dat gebruikers deze dingen niet konden doen omdat ze geen Office hadden; er zijn genoeg officepakketten voor de iPad beschikbaar: iWorks, DataViz Documents to Go en QuickOffice bijvoorbeeld. Maar geen van deze pakketten domineert de verkooplijstjes van de iTunes Store.
Zou het kunnen dat, afgezien dat de iPad prima werkt voor simpele datainvoer en het lezen van documenten, het geen geweldig apparaat is om met documenten te werken? De waarheid is dat niet veel mensen meer dan e-mail willen doen met een touchscreen toetsenbord.
Je kunt dus wel een fysiek toetsenbord en misschien zelfs een muis aan je iPad toevoegen om datainvoer te vergemakkelijken, maar weet je wat je dan hebt? Een laptop.
Mijn voorspelling
Dit is hoe ik verwacht dat Office voor de iPad het gaat doen? Wordt het iets groots en geweldigs? Weinig kans. Gaat het goed verkopen? Minimaal tot matig, omdat ik toch wel verwacht dat er genoeg IT-managers zullen zijn die duizenden licenties gaan kopen, onafhankelijk of iemand ze wil gebruiken. Zal het een telg worden in de lijn van de nu al lang en breed vergeten Kin-smartphone? Zeer waarschijnlijk.
Sorry Microsoft. Hoewel sommige mensen zweren bij een tablet voor het werken met documenten, denk ik dat dit slechts een nichepubliek zal zijn. Voor de meeste mensen zijn tablets alleen geschikt voor de consumptie van documenten en spreadsheets, niet voor het aanmaken ervan. Dat betekent dat voor de meeste tabletgebruikers Office een kostbare tool zal zijn met beperkt nut.
Steven J. Vaughan-Nichols schrijft al over technologie en de randverschijnselen ervan sinds de introductie van de CP/M-80 en 1200 baud modems. Zijn columns zijn te vinden op zustersite Computerworld.com
Reageer
Preview